top of page

3 vroege mislukkingen die onze eBay-activiteiten bijna hebben gedood - en hoe u ze kunt vermijden


Het opbouwen van een e-commercebedrijf gaat net zo goed over falen als over succes. In de laatste 2 berichten heb ik onze "Wins" besproken. In dit bericht deel ik de "Fails" - cruciale fouten van eBay-verkopers die we hebben gemaakt en hoe je ze kunt vermijden.


eBay-verkoperfout #3: Reputatie riskeren voor snelle winst


Het eerste dat ik ooit op eBay verkocht, was een nep-stijltang, zo bleek. Ik herinner me dat ik voor het eerst op de PayPal-knop 'geld verzenden' drukte en $ 60 naar een niet nader genoemde Chinese leverancier stuurde in de hoop dat hij zo vriendelijk zou zijn om het product aan mijn klant te bezorgen.


In eerste instantie leek het erop dat ik goud had gewonnen - in mijn eerste drie dagen op eBay maakte ik $ 700 nettowinst, wat niet slecht is voor het zakgeld van een student.


Na een paar weken begonnen klanten hun pakketten te ontvangen en kreeg ik boze opmerkingen die me beschuldigden van het verkopen van een nep-stijltang.


Een klant uploadde een vroege YouTube-recensie van de stijltang, waar ze enthousiast aanraadde om hem bij mij te bestellen. Een paar dagen later werkte ze haar recensie bij en verklaarde dat het in feite nep was en vertelde iedereen om weg te blijven.


Gelukkig had ik het gevoel dat reputatie destijds veel belangrijker was dan snelle winst. Zodra de eerste consumenten klaagden, stopte ik de verkoop, begon ik geld terug te geven en belde ik de leverancier om erachter te komen wat er mis was. Ik was vastbesloten om mijn naam te zuiveren en aan elke klant te verklaren dat de leverancier me had misleid en dat ik volledig verantwoordelijk was. Het was een ramp - ik betaalde alle klanten terug, verspilde eindeloze uren aan communicatie, probeerde wanhopig mijn feedbackprofiel op te schonen - en het was een nachtmerrie.

Het laatste briefje kwam van eBay en vertelde me dat mijn account was opgeschort.




Dit had misschien gemakkelijk het einde van mijn avontuur kunnen zijn, maar ik was vastbesloten om terug op eBay te komen door door eBay's hoepels te springen. En dat deed ik, dit keer met veel meer zorg en bewustzijn over hoe ik mijn zaken zou gaan doen.


Terugkijkend op ons pad, prijs ik mezelf gelukkig dat eBay me deze les al vroeg heeft geleerd. Ik heb niet genoeg vingers om te tellen hoeveel deuren onze sterrenreputatie sindsdien heeft geopend: leveranciers die alleen met ons wilden samenwerken vanwege onze uitstekende reputatie, betalingsverwerkers die ons hebben goedgekeurd, investeerders, zakenpartners en, belangrijker nog, klanten die zich op hun gemak voelden om met ons zaken te doen.


Veel bedrijven die ik ken, hebben de 'meltdown' van het Chinese postsysteem tijdens de kerstperiode van 2010 niet overleefd. Meer dan 200 van onze goederen ($ 80 per stuk) waren zoekgeraakt in de post, wat leidde tot ongeveer 50 PayPal-geschillen van bezorgde consumenten. Het enige dat ons ervan weerhield om failliet te gaan, was onze reputatie - op basis van onze handelsgeschiedenis stond PayPal ons toe om door te gaan terwijl we de problemen uitwerkten (ik zal hier een apart stuk over schrijven).


Afhaalmaaltijden: nooit,ooit, het wordt het meest cruciale aspect van uw succes op de lange termijn.


Probeer CrazyLister gratis! Maak eenvoudig professionele, voor mobiel geoptimaliseerde eBay-aanbiedingen

Fout 2: eBay-verkoper: boekhouding over het hoofd gezien

Simpel gezegd, we hebben onze inkomsten niet goed ingeschat en we ontdekten (bijna te laat) dat we geld verloren bij elke verkoop.

Max en ik waren onder andere enthousiast over de aanbiedingen, het ontwerp, ons feedbackprofiel, klantenservice en logistiek. We besteedden minder aandacht aan de 'minder sappige' aspecten van het bedrijf, zoals ervoor zorgen dat onze boekhoudkundige cijfers kloppen.


We breidden voornamelijk onze verkoop uit in overzeese markten en accepteerden EUR-, GBP- en AUD-betalingen. Onze boekhouding daarentegen bevatte enorme gebreken:


We hielden geen wisselkoersen bij omdat we onze leveranciers altijd in Amerikaanse dollars betaalden;


We hebben geen rekening gehouden met belastingen; we hebben geen rekening gehouden met de kosten van retouren en annuleringen; en we zagen onze eigen tijd niet als een waardevolle hulpbron.


We begonnen onmiddellijk maandelijks geld te verliezen als gevolg van de combinatie van al het bovenstaande. We hadden niet voldoende boekhoudprocessen, dus we merkten al maanden niet dat we geld verloren. Toen we leveranciers moesten benaderen voor krediet, wisten we eindelijk dat er iets mis was. Sommigen waren het ermee eens, anderen niet, waardoor we gedwongen werden bestellingen te annuleren omdat we het ons niet konden veroorloven om voor de producten te betalen. En ik denk niet dat ik je hoef te vertellen hoe boos mensen zijn als bestellingen worden geannuleerd...


Eén ding dat ik in ons voordeel kan zeggen, is dat wanneer er iets misgaat (en dat zal het ook zijn), Max en ik altijd in staat zijn om te gaan zitten, conclusies te trekken, op te schrijven (wat cruciaal is) en ons best te doen om herhaling van de zelfde fouten.


In de loop der jaren ben ik veel te veel verkopers tegengekomen die boekhouding niet waarderen, en beweerden dingen als "eBay-verkoopkosten zijn ongeveer 12%, dus zolang ik een marge van 20% krijg, gaat het goed." Mis! U zult uw bedrijf nooit kunnen opbouwen, tenzij u voor elke cent rekenschap geeft en uw cijfers tot in de puntjes nauwkeurig beheert. U zult voortdurend worstelen met liquiditeitsproblemen, blind voor wat er werkelijk speelt in uw bedrijf.


Belangrijkste afhaalmaaltijden: reken vanaf de eerste dag elke cent af, als je geen goede boekhouding hebt - zorg dat je het eerst goed hebt - en pas dan je bedrijf op en breid het uit.


Fout 1: eBay-verkoper: moeilijke beslissingen uitstellen

Auto-gps-apparaten waren een van onze eerste succesvolle productlijnen en we hebben zelfs een eBay-award verdiend voor de verkoop met de beste conversieratio's.


Als we op een bepaald moment met een externe bedrijfsadviseur hadden overlegd, zou hij ons hebben verteld dat we deze productlijn moesten stopzetten. De wereld was overgestapt op smartphones, de marges slonken en we verspilden veel te veel tijd aan klantenservice omdat de apparaten niet gemakkelijk te gebruiken waren.


Maar we kregen nooit zo'n advies en we bleven de GPS op de markt brengen, vasthoudend aan vroegere glorie. De verkoop bleef dalen, maar we weigerden de productlijn stop te zetten omdat het onze belangrijkste bron van inkomsten was! Dus in plaats van al vroeg de moeilijke beslissing te nemen, toen we nog wat geld op de bank hadden om ons een paar maanden de tijd te geven om nieuwe productlijnen te vinden, dreven we de GPS-lijn de grond in, waardoor we geen extra geld meer hadden. We waren gedwongen om geld te lenen van een bank en exorbitante rentetarieven te betalen terwijl we op zoek waren naar een product om te verkopen onder extreme druk.


We maakten dezelfde fout met werknemers: het uitstellen van het ontslag van werknemers wiens ROI (return on investment) negatief was. Dit dwong ons later om een aantal goede medewerkers te laten gaan, omdat we ons financieel in een doodlopende straat hadden bewogen.


Belangrijkste afhaalmaaltijden: Het afsnijden van een productlijn is klote, mensen ontslaan is het slechtste deel van elk bedrijf - maar het uitstellen van deze en andere harde beslissingen drijft het bedrijf alleen maar naar een dieper gat.


Wat is het volgende?

Tijdens de eerste paar jaar gebruikten we puur dropship-leveranciers, die sterk afhankelijk waren van hun logistiek voor ons succes.

Volgende week bespreken we - Hoe we geweldige, betrouwbare dropshipping-leveranciers hebben gevonden voor onze eBay-activiteiten.

Voel je vrij om commentaar te geven en je eBay-mislukkingen en overwinningen te delen!


Hier het artikel over fouten van eBay-verkopers
3 vroege mislukkingen die onze eBay-activiteiten bijna hebben gedood Hopelijk is dit de laatste referentie waarnaar u verwijst en begint vol vertrouwen met het probleemoplossingsgedeelte. Als de problemen nog steeds niet worden opgelost, is het raadzaam om contact op te nemen met de ervaren geeks ebay bellen.

Recent Posts

See All

Facebook-fout 527 begrijpen en oplossen

Facebook-fout 527, een veelvoorkomend type runtime-fout, kan optreden in de Facebook-software. Ontwikkelaars bij Facebook Inc. streven ernaar om foutloze software vrij te geven, maar soms kunnen foute

Hoe Facebook-fout 1705 op te lossen

Facebook-fout 1705, vaak een runtime-fout genoemd, kan optreden tijdens de uitvoering van de Facebook-software. Softwareontwikkelaars, zoals SoftwareDeveloper, doorlopen verschillende stadia van fouto

Hi, I'm Jeff Sherman

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Creativity. Productivity. Vision.

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.

Subscribe

Thanks for submitting!

bottom of page